Lilypie 4th Birthday Ticker

Tuesday, March 20, 2007

Nana & Ubat

Nana memang susah nak makan ubat… dari kecik sampai sekarang memang kena ada at least 2 org untuk bagi dia makan ubat… sorang tukang pegang.. sorang tukang suapkan ubat sambil bukakkan mulut Nana…

Semalam pun sama. Nana asyik batuk2 kebelakangan nie… bunyi batuk kronik mcm orang tua pas tu mcm ada kahak sekali... so, ibu & abah cuba nak bagi makan ubat batuk...

Memang payah... setelah bertarung tungkus lumus pegang si kecik tu...akhirnya berjaya masukkan 5 ml ubat dlm mulutnya. Malangnya, sekejap jer, “Uwekkk!!”... dah muntah balik... Cubaan kedua... berjaya gak masukkan sekali lagi... tapi kejap lepas tu, “Uwekk!!” lagi....habis kotor baju ibu sekali...

Kali nie Nana memang dah tak nak berkompromi dah… dia lari..dapat tangkap.. geliat2 tubuh...meronta-ronta.. tutup mulut kemas- kemas , taknak bagi masuk ubat... ubat dah banyak tumpah atas lantai...

Ibu pon dah hilang sabar… Ibu ugut “Nanti ibu antar rumah Mak Dah”…Jawabnya.... “Tak nak gi rumah Mak Dah”… “Kalo mcm tu kena makan ubat”… “Tak nak makan ubat”…. Isk..

Last2 ibu pergi ambik hanger sebatang & Tanya lagi , “Kalo taknak makan ubat, nanti ibu pukul!”… terdiam dia kejap… pas tu ibu buat2 kibas hanger... tetiba laju je dia cakap , “ Ibu, nak makan ubat..”,... Haaa.... terbuka jugak hati Nana nak ubat... takut kat hanger rupanya… cepat2 ibu suapkan ubat dgn sudu… senang je pulak dia telan… Lepas nie, ibu dah tau dah macamana nak buat Nana makan ubat…hehe…

Masa tidur mlm tu, ibu letakkan sikit vicks kat dada Nana… kesian Nana guling2 panas… siap tanya ibu , “ Macamana nak tidur nie…” Kawaisou anak ibu … gambatte ne…

Nana pon kekadang pukul/gigit ibu… tapi tiap kali ibu nak marah, dia akan kata “Shorriee.. (sorry)”… Kalo ibu still marah jugak, dia akan kata…,“Kan Nana kata shorrie kannn…. Shorrie!!”..

Sejuk hati ibu…tak jadi nak marah…

1 comment:

umeboshi said...

kawaii nana sebut shorriee... ehhee