Eppi Birthday to My dearest daughter on 3rd Sept 2006...Sekejap jer dah umur 2 tahun...
Dah byk perkembangan dr pandai meniarap, merangkak, berjalan... & sekrg dah pandai bercakap dgn ibu. Kekdg susah nak paham pelat Nana.. tapi memang omoshiroi... Nana suka ketawakan org entut (kentut)..., suka kat binatang...dah hafal a few binatang.... epern (elephant), pish (fish) , bird, cat, ankii (monkey) , burlai (butterfly) , lion, camel, cicak, cemut... etc.
A few things about Nana sekarang ;
Favorite lagu: Yg rancak2 & lagu2 iklan.
Lagu favorite suka nyanyi : Aci-aci buka pintu & Hello good Morning.
Favorite drink : Milo ais, aiskrim cornetto yg kecik2.
Favorite food : Brokkoli, macaroni, mee goreng, ikan bilis, jagung, mushroom soup, bawang.
Hobby : Main air, kacau kucing, main basikal, tgk CD kartun, tgk buku gambar,kacau ibu time solat...
Favorite word : Abah... (Idola dia kot).
Birthday Nana tahun nie, ibu & abah belikan Nana basikal baru..., basikal lama dah tak sesuai utk Nana dah besar....seronok tgk Nana excited naik basikal baru...ibu plan nak sambut birthday Nana kat Country Height Resort utk buat BBQ party utk Nana.... tapi tak dpt nak buat hari tu sebab Nana terpaksa di admit ke ward sebab suspected kena penyakit HFMD (Hand, Food & Mouth Disease) tu...
Sejak hari Jumaat, lepas ibu ambik Nana dr babysitter, badan Nana panas... Nana demam. Malam tu hampir tak tidur..Nana muntah & banyak ulser kecik keluar dlm mulut Nana sampai Nana tak leh makan/minum sebab sakit.... tapak tangan Nana pon byk keluar bintik putih.... Esoknya gi klinik, check suhu dah 39.7 degree. Ptg tu, doktor buat surat suruh masuk hospitall..
4 hari Nana kena masuk ward...ibu pon duduk menunggu kat situ rasa mcm nak demam sekali. 2 hari pertama tu Nana asyik menangis jer...maybe sakit & tak selesa tangan kena pakai tube... maklumlah..Nana tk boleh makan/minum sebab ulser dah penuh satu mulut.... kena masukkan air jer ikut lengan supaya tak ilang air dlm badan.... masuk hari ke-3, barulah Nana dpt menyusu ibu..tu pon lambat2 sbb tahan sakit... ibu & abah tak henti sapu ubat agar Nana cpt sembuh....& mlm tu pukul 1 pagi, ibu terjaga Nana mintak ibu buat susu... alhamdulillah, Nana dah boleh minum susu botol balik... kol 4 pagi ibu buatkan lagi sekali...syukur sekejap jer dah habis minum... Hari ke-4, Nana dah boleh senyum & bergurau dgn kawan2 lain kat hospital tu... lega rasa melihatnya..mungkin sebab dah rasa segar sikit sbb dah boleh makan sendiri...nasib baikla doktor kata virus HFMD yg attack Nana bukan jenis yg serius mcm kat Sarawak.... ptg tu doktor bagi Nana balik rumah....
The next day, ibu belanja abah & Nana makan special sempena Nana sihat, celebrate belated birthday Nana & jugak sempena abah dah tukar kerja baru....kesian abah tak sempat nak celebrate masa hari pertama kerja sbb Nana sakit...abah pon yoku gambatta dtg ulang alik jaga Nana sakit... Semoga lepas nie minna genki de & motto shiawaseni nareru youni...
Thursday, September 07, 2006
Subscribe to:
Post Comments (Atom)


2 comments:
Happy Belated Birthday to Nana...
Dah sihat yerk? Bagus la...
tanjyoubi omedetou to Nana. Moga sihat dan ceria2 slalu ne..
-cik Ume-
Post a Comment