Lilypie 4th Birthday Ticker

Thursday, September 28, 2006

Kanashi koto...

Tak tahu macamana nak mulakan hanashi nie.... perasaan sedih masih ada jauh di sudut hati walaupun peristiwa nie dah 2 minggu berlalu... even sekarang bila terkenangnya rasa nak bertakung air mata.... tapi ku gagahkan juga semangat and redha pada Qada' dan Qadarnya....

Bermula dari masalah bleeding yang ku sangka cuma masalah kecil bagi orang yg mula2 mengandung... mungkin kerana aku banyak bergerak / terlalu aktif, maka berlaku sedikit pendarahan yg cuma keluar sedikit-sedikit. Masa aku mengandung yg pertama dulu... masalah bleeding ini pernah juga terjadi, malah lebih teruk lagi tapi semuanya dapat di atasi dgn berehat 2-3 hari di rumah tanpa melakukan kerja2 berat.... aku sangka perkara yg sama juga berlaku kali ini kerana aku baru balik bercuti dr Pulau Pangkor 3 hari ... ku sangkakan semuanya krn aku banyak berjalan....

Tapi balik kerja 12/9 tu... darah still keluar walaupun sedikit2 tetapi berterusan... mulanya niatku ingin check-up mlm tu..tapi ditangguhkan kerana Nana nampak agak penat dan mengantuk.... ku tidurkan dulu Nana awal malam tu.... sampai pukul 3 pagi, Nana dah bangun awal sebab dah segar tidur semalaman... lantas kami bertiga terus pergi ke klinik utk pemeriksaan kerana sakit pinggang & perut memulas makin menjadi2... di klinik, doktor memberi surat utk membuat pemeriksaan lanjut di hospital kerana risau dgn keadaan kandungan....

Kami terus bergegas ke bahagian kecemasan Hospital Serdang waktu itu juga.... doktor membuat UV scan di perut... nampak kantung kandunganku normal yg dah berusia 10 minggu... tapi ... kosong.... tak nampak rupa baby didlmnya... aku dah start risau, sebab baru 2 minggu sebelum tu aku scan & nampak bentuk jantung yg sedang berdegup, masa tu doktor sahkan baby sihat...tapi sekrang...doktor scan sekali lagi ikut 'bawah'..tapi tetap tak nampak bayi dalam kantung tu...hilang macam tu jer??... masa tu dah sebak hati aku....aku cuba maintain cool... tapi bila doktor panggil abah & explain pasal situasi aku...terkeluar jugak air mata yg dikontrol.... takut kehilangan sebab aku dah mula menyayangi baby dlm kandunganku ini....doktor bagi aku MC 14 hari utk berehat & datang semula check-up after 2 weeks...dalam pukul 5 pagi tu, kami balik semula ke rumah dgn hati yg tak tenteram... Nana yg tak tahu apa-apa dah tertidur dlm kereta setelah penat bermain gelungsur dlm hospital tadi....

Yappari tak boleh nak tenang... takkan nak tunggu sampai 2 minggu... btol ke kandungan aku dah takda atau mesin hospital tu yg rosak kot...tak bleh nak scan....pagi tu aku ajak abah pergi jumpa pakar kat klinik Zahrah... Dr Kamsiah... aku memang suka doktor nie sebab dia memang expert sakit puan & baik , Islamic orangnya....dulu masa aku masuk wad disini sewaktu jahitan terbuka lepas kelahiran pertama...dialah doktor yg in-charge merawatku selama seminggu disitu... Doktor masih kenal aku semasa aku masuk ke biliknya walhal hampir 2 thn tak jumpa...then pd Dr. Kamsiah, aku ceritakan semua result pemeriksaan pagi tadi & bertanya pendapatnya.... sekali lagi aku di scan....dan ketika itu jelas nampak bentuk baby di dalam kandunganku... (gambar di atas)... memang sah baby masih ada.... masa tu terasa gembira sekejap aku... tapi kemudian doktor memberitahu degup jantung baby dah tak ada...rasa mcm tak percaya..doktor kata berdasarkan dr pengalamannya.... baby dah meninggal dunia... & kalo dilihat dr saiz fetus tu..umurnya 9 minggu... sedangkan sepatutnya dia sudah berumur 10 minggu... bermakna... sudah seminggu dia meninggal dalam perutku....

Sedihnya masa tu tak dapat nak dicerita... walaupun dia belum dilahirkan...tapi aku pernah melihat degup jantungnya semasa berumur 8 minggu dlm kandungan...aku tahu nyawanya sudah ada...tapi hanya mampu bertahan selama seminggu..... kenapa?

Doktor check rahim aku...sihat katanya...tak ada masalah utk mengandung...Doktor tanya samada aku ada jatuh dlm masa seminggu nie?... Setahu aku tak ada... ataupun berlaku pre-mature contraction...tapi doktor kata mustahil itu kerana kandunganku masih baru... jadi doktor kata kalau 2 kebrangkalian itu tak ada, kemungkinan 50% bayi itu sendiri tidak sihat...yg menyebabkan dia tak dpt meneruskan hidup nie lagi.... kata doktor.... kalau dia membesar pun mungkin dia akan meninggal juga semasa kandungan 5-6 bulan atau mungkin kalau dilahirkan pun... mungkin dia akan cacat.... jadi lebih baik kalau dia meninggal lebih awal...ada hikmah di sebalik itu....

Rasanya aku tahu kenapa tiba2 bayiku jadi tak sihat....sedangkan seminggu sebelum dia meninggal doktor sahkan bayiku sihat....tak syak lagi.... semua nie sebab seminggu sebelum tu aku buat eksperiment di MINT menggunakan chemicals2 yg bahaya & toksik gasnya.... kebuk wasap kat situ rosak...(dah lama rosak..dekat setahun tak direpair pun)....jadi semua gas yg keluar tu disedut direct masuk dlm badan aku...seharian aku buat kerja kat situ dgn sorg kawan lab...dia pun mengadu sakit kepala mlm tu sebab terhidu banyak sgt gas....apa kami nak buat...terpaksa buat jugak sebab lecturer suruh...sedangkan safety tempat kerja kami tak dijaga.....walaupun kami memakai mask kertas...tak bermakna sebb gas tu still boleh meresap masuk kedlm badan kami....lain la kalo dibekalkan dgn topeng oksigen.....aku pernah diberi MC dulu 3 hari kerana sakit terhidu chemicals nie.... tapi tak sangka.... perkara nie boleh effect baby dlm kandunganku.... kalau dikira lojiknya...memang boleh effect...tapi sikap aku yang still buat eksperiment jugak walaupun bahaya... memang aku kesali sampai kini....semuanya sebab aku takut pada lecturer aku mcm singa nie...aku ikut semua suruhannya...akhirnya membahayakan aku sendiri...

Aku tak kisah kalo membahayakan diri aku sahaja... tapi tak sangka sehingga membahayakan bayi dlm kandunganku... kekadang aku terbayang seolah-seolah baby aku tercungap-cungap lemas cuba bernafas dlm kandunganku.. rasa seperti akulah punca kematian babyku yg baru cuba untuk hidup ini....

Doktor nasihatkan aku buat D & C secepat mungkin untuk keluarkan bayiku.. kalau boleh hari tu jugak dia nak keluarkan... kerana takut makin lama dibiarkan makin teruk sakit perutku & nanti katanya lebih sakit dari melahirkan anak yg normal.... tapi aku minta tempoh dengan doktor utk membenarkan aku membuat D & C tu pada the next day.... dengan harapan... mana tahu, jantung anak aku akan kembali berdegup esok paginya...mungkin tadi ada error memana kot...sebab tu jantung dia tak nampak berdegup.... aku masih tak dpt terima kenyataan anak aku dah meninggal....aku berdoa semoga masih ada harapan utk bayiku...

Esok harinya... aku dimasukkan ke wad setelah berpuasa setengah hari... Dalam pukul 2:30 petang, aku discan sekali lagi...memang konfirm tak ada degupan jantung lagi... aku & abah hanya mampu melihat baby buat kali terakhir menerusi mesin ultrasound tu... sebelum aku dibius untuk operation. Dgn linangan air mata... aku cuba bertahan tapi tak sedar bila aku tertidur... bila sedar semuanya sudah berakhir.... & pinggangku rasa lenguh2... petang tu aku dibenarkan keluar dari wad....

Tubuh baby yg hancur disedut keluar menjadi cebisan daging di simpan dalam botol dan dibenarkan di bawa pulang utk dikebumikan... sedikit sample diambil utk ujian makmal... abah mengebumikan baby di kawasan masjid berdekatan dgn tempat perumahan kami...semoga rohnya dirahmati Allah....

Mujurlah ada mak dtg utk menjagaku selama 3 hari tu... ada Nana dan abah sekali teman untuk aku berbicara...dan jiran2 & teman2 lab yg dtg melawat menghilangkan sedikit kesedihanku... tapi bila mak dah balik semula ke kampung, abah dah start bekerja semula & Nana dihantar ke babysitter.... terasa sunyinya & sedih balik teringatkan arwah baby.... aku cuba alihkan ingatanku dgn menonton tv & membaca buku...tetapi kekadang dtg juga sebak bila tetiba teringatkannya....aku berpantang macam org bersalin, makan dijaga.. darah nifas pun ada... kaki sentiasa berstokin sebab cepat sejuk....cuma bezanya.... tak ada baby...

Cukupla bercerita tentang nie...pagi tadi pergi medical check-up lagi utk memastikan aku dah benar2 sihat... keputusan lab dr sample tu ok...tak ada ijou pada sel...doktor kata aku boleh mengandung semula selepas 2 bulan.... tapi...aku rasa....kalau aku mengandung kali ini...biarlah aku dah selesai dgn semua eksperiment aku... tunggu la dulu...dah abis semua kerja2 research...tak nak bahayakan baby....tak nak pisang berbuah dua kali lagi....

Whatever it is, life goes on.... babyku bernasib baik kerana dia 'pulang' dalam keadaan putih bersih... sudah pasti syurga menantinya disana....sedangkan aku yg masih hidup tak tahu macamana penghujungnya hidup aku.... berat manakah dosa pahalaku....kemana perginya aku nanti....


Selamat menyambut bulan Ramadhan buat semua.....

No comments: