Lilypie 4th Birthday Ticker

Wednesday, November 22, 2006

Mak

Hari Rabu last week dpt sms dr kakak di kampung :

"mak sakit, agaknya kena serangan angin ahmar".

Terus call kampung... diaorg bagitau mak dah tak boleh bergerak dan tak boleh bercakap....sebelah kanan badannya lumpuh & mulutnya jadi herot sebelah dan susah nak bercakap... sedihnya masa tu takleh imagine mak yg ceria selalu jadi macam tu...air mata asyik mengalir je teringatkan mak... maklumlah sebelum tu pernah ada sejarah nenek (mak kpd ayah) kena stroke bertahun sampai dia meninggal...jadi tahu macamana bahayanya...

Petang tu jugak terus bertolak balik ke Terengganu...

Sampai dekat pukul 230 pagi kat rumah... mak sedang berbaring di ruang tamu di temani ayah & adik. Cengkung muka mak.. & sedih sgt bila mak cuba nak duduk utk sambut cucunya balik tapi tak mampu nak duduk... suara percakapannya susah nak difahami & nampak susah nak bercakap... mak tetap cuba senyum menyambut kami.... rasa nak berderai air mata masa tu , tapi cuba aku sembunyikan dari mak sebab tak nak mak sedih.... biar sekurg2nya hati mak gembira nampak kami balik...rasa mcm tak boleh terima mak jadi mcm tu...

2 hari pertama aku berada di kampung... keadaan mak amat menyedihkan... mak terpaksa disuapkan utk makan kerana tangannya tak mampu bergerak... dia terpaksa dipapah utk bangun..ke bilik air... utk mandi.... aku juga memakaikan mak lampin pd hari pertama kerana mak susah utk berulang alik ke bilik air byk kali kerana badannya lemah... ada mak cuba utk berdiri , tapi rebah semula....

Untuk 2-3 hari tu aku ambik alih tugas mak buat kerja2 rumah...Terasa kekoknya membuat kerja di rumah tanpa bantuan mak... selama ini mak yg menguruskan urusan makan minum kami... sekrg bila mak dah jadi macam nie...kelam kabut gak rasanya... nak sediakan sarapan, lunch, dinner untuk semua, basuh baju, kemas dapur & take care Nana & mak... alhamdulillah ayah & adik pun banyak bekerjasama memastikan aktiviti rumah berjalan lancar...

Masuk hari ke-3, mak dah boleh berdiri sikit, makan pon dah boleh suap sendiri sikit2 walaupun tangan tak boleh menggenggam dgn betul lagi... syukur rasanya melihat perubahan mak setelah berurut dan makan ubat klinik.... sekurg2nya mak tak kena permanent lumpuh...harap2 selepas nie motto genki ni naru you ni...

4 comments:

Love Sweet Recipes said...

alhamdulillah..dah okay skit yerk mak ko..berurut kat mane? dekat kampung aku pun ada tukang urut untuk angin ahmar..dengar citer kat jasin pun ada ustaz yang glamer, tapi lupa la nama dia...tapi kalau kat terengganu pun ada, ikhtiar kat terengganu je la....harap2 mak ko pulih seperti biasa...

rusrie said...

mate, kuatkan semangat..ni lah masanyer kita nak balas segala jasa baik mak kita selama nie..harap harap dia cepat sembuh..

umeboshi said...

sedihla baca entry kali ni. byk2 sabar deh,tima! moga mak tima cepat sembuh.amin!!

Watima said...

Ye la...tengah teringat kat mak nie...uwwaaaaaAaaa...
Mudah-mudahan bertambah baik...