Kali nie raya haji beraya di Perak..
Petang 30hb baru bertolak ke Perak... On da way singgah kejap kat Warta & Jusco Puchong utk beli susu & baju raya Nana... Maklumlah kebelakangan nie sibuk (konon)...tak sempat nak beli baju raya Nana...memandangkan masa terhad sebab takut lambat sampai kat Perak, ibu & abah cepat2 memilih baju yg sesuai... Nana pulak macam biasa tak nak duduk diam... berjogging dalam shopping mall tu... Pilih punya pilih, ada la 2-3 helai baju yg ibu berkenan.. takut tak padan lak dengan Nana, satu persatu ibu try pakaikan kat Nana... bukan main susah nak menangkap Nana yg asyik lari je.. setelah berhempas pulas akhirnya berjaya jugak ibu dan abah testing baju2 tu kat dia.. ada la dekat setengah jam dok menerai tu...dapatla 2-3 pasang yg rasa sesuai... then, kitaorg patah balik kat tempat simpan baju Nana yg original... cari punya cari dah tak ada... dlm hati terpikir agaknya pekerja kat situ dah buang gaun Nana tu pasal agak lama kitaorg tinggalkan tempat tu pasal sibuk berkejar dgn Nana ... dlm risau tu, ibu pegi tanya kat sorg pekerja situ ada nampak tak baju anak saya yg tertinggal kat sini tadi... then pekerja tu jawab..."Ooo... baju gaun yg kaler kuning tu ke? Kitaorg ingatkan sini punya...tak ada tanda harga... tadi ada sorg kakak tu nak beli..ada letak kat cashier sana"... Isk..gelabah ibu..ada ke baju buruk tu diaorg nak beli...cepat2 ibu pegi kat cashier.. diaorg tgh dok belek baju tu...nak letak harga kot... padahal bukannya ada jenama Crocodile Kids jual kat situ... sempat jugak ibu apologize & ambik balik baju tu.. kalo tak... terpaksa pakai baju baru le Nana..baju lama dah terjual kat orang...hehe..lawak je...
31 Dis 2006...Sambutan AidilAdha kat Perak tak semeriah kat Ganu... ibu join gak abah gi sembahyang raya.. tapi sempat kat tahiyat akhir jer.. terlambat sampai... lepas tu duduk rumah... mertua & adik beradik abah tak beraya pun... kitaorg jer yg berbaju raya..hehe..
So, tetiba abah buat cadangan pulak nak ajak gi buat BBQ kat Pantai Teluk Batik , Lumut.. apa lagi.. bab2 enjoy nie , ibu laju jer.. terus kitaorg bersiap2 prepare perap ayam,buat sos, beli kerang , masak nasi & prepare semua peralatan pinggan , toto dan lain2...
Bertolak 4 buah kereta (12 adult & 2 budak kecik (Nana & Aiman))..semua adik beradik + mak & abah (mertua) + 3 0rg sepupu Anas join sekali.. sampai sana dah petang.. . pegi kat Chalet Impian... Nasib baik ada 2 buah chalet yg masih kosong..terus bayar utk menginap kat situ...
Dah habis letak bebarang kitaorg terus start buat barbeque kat depan chalet.. seronoknya masa tu duduk makan2 sambil bersembang.. Nana paling suka makan kerang.. ibu beli 2 kilo kerang..rasanya dekat separuh abis kat dia sorang...senang nak buat BBQ nie, nak angkut2 barang sebab adik beradik sebelah abah ramai lelaki..sorang jer perempuan..senang nak angkut barang2 berat...
Abis makan dekat pukul 10 mlm.. kitaorg pegi mandi pantai.. nie first time ibu mandi pantai di tengah malam.. best!!.. sekali dgn mak mertua pon join mandi... Nana pon terjerit2 seronok dipukul ombak.. abis mandi..balik semula ke chalet utk tidurkan Nana.. yg dewasa duduk kumpul depan chalet dengar bapa mertua main gitar sambil sambung makan bbq.. Kejap je Nana dah tertidur pasal ngantuk sangat kot...Malam masih muda.. So, Ibu dan abah pegi melepak tepi pantai.. duduk2 sambil tengok org main mercun... kat satu side..mat2 rempit duk berkumpul main motor diaorg... apala bagusnya membising tengah malam mcm tu...isk..ada satu mercun yg last meletup tak sempat terbang ke udara.. bunga apinya tersebar kat area situ...nasib baik tak kena kitaorg.. kowakatta..
Kimochi gak boleh bersendirian dgn abah tepi pantai tgh2 malam camnie... rasa romantik gitu sembang-sembang sambil menyambut kehadiran tahun baru...
Sempat jugak join sekejap bapa mertua & adik2 abah try menjala di tepi pantai tu.. tapi cuma dapat seekor anak ketam je.. geli rasanya letak anak ketam tu merayap di tapak tangan..

Keesokkan harinya... pagi2 lagi lepas Subuh, ibu & abah berjalan tepi pantai... Nana tinggal kat chalet sebab masih tidur.. ingat nak berjogging, tapi tengok air laut macam best je.. terus masuk berendam.. then dlm kol 9 yang lain join..makan2 & mandi sampai kol 11 pagi... seronok tengok Nana mandi laut sampai taknak berenti... Nana duk buli ibu dan bapa suruh 'tunduk' (menyelam)..suka benor dia bila tengok kami tenggelam..
Tengahari lepas check-out...terus singgah rumah Kak Izra (sepupu abah) makan mee soup daging korban... Semua makan except Nana sibuk mengejar anak ayam kat halaman rumah... sampai menangis2 tak nak lepaskan anak ayam tu...
Penat jugak sampai kat rumah ptg tu... mlm tu kami terus bertolak balik ke Bangi semula.. Nana dah tidur kepenatan dr 7 ptg hingga 7 pagi esoknya 2 Januari 2007..
Dah masuk tahun baru... semoga tahun nie membawa lebih kebahagiaan kepada semua... Amin.


3 comments:
Tima, syoknye p bercoti reramai gitu. buat BBQ lagi tu. meriah!! >>cikpuan ume
Akemashite Omedetou!!
Bestnye family reramai ni...FIL pulak sporting je main gitar..
Cik Ume... ye La..sekali-sekala duduk lepark beramai rasa kimochi gak...lepas nie kita buat BBQ utk kita-kita la plak ye...
Adorque ... ake ome... kotoshi mo yoroshikune.. jom kita berBBQ plak..
Post a Comment