Lepas mengaji subuh, rasa bersemangat sgt nak mulakan hari nie... lepas tukarkan lampin Nana,bagi ubat & susu... semangat berkobar2 nak ke sekolah nak siapkan eksperiment cepat2...biar habis research cepat2... biar boleh grad dr sini cepat2...dah boring & tension rasanya duduk dlm lab nie...dgn kerenah lecturer & org sekeliling... kekadang rasa tak adil lak dlm hidup nie...kita bertungkus-lumus setiap hari...dgn kerja rumah, kerja lab..hampir tiap hari lecturer call cari... sedangkan..student lain..ada yg pemalas, tak buat kerja...enjoy memanjang ponteng lab... lecturer tak kisah pon...adil ke? maybe dia tak penting bagi Dr kot...sebb tu ada ke takda, dia tak kisah...(pikir baik)... Lantak ler korang... biarlah korang nak jadi apa...monyet (bergayut tepon manjang) ke, ulor (putar belit) ke... yang penting, aku nak jadi orang....yg penting diri aku sendiri nak cepat habiskan kerja...biarpun byk kerja2 extra yg diberi... aku nak buat yg terbaik utk hidup aku... to be independent... tak suka asyik mintak tolong org selagi mampu... InsyaAllah, segala pengalaman nie akan berguna bila aku bekerja nanti...coz I do believe... setiap perkara ada hikmah & pembalasannya samada baik atau buruk...so, buat yg terbaik everyday...
Menyesal lak rasanya masa kat Jepun tak study btol2... masa dah last2 baru nak struggle...baru byk dapat A... padahalnya dulu sejak kecik until form 3...walaupun b'tukar banyak sekolah..tak pernah dpt nombor lain selain nombor 1... even dah masuk MRSM, still boleh dapat sijil "Penghormatan Pengetua" (3.5 above)... tapi, bila gi Jepun , banyak dugaan... study tak sebagus dulu... malas ler nak ngingat kesah lama...
Tapi, pagi nie..ingat nak sampai awal ke lab, tetiba Nana muntah pulak...banyak kali... Nana belum baik sepenuhnya...asyik sakit je kebelakangan nie... makan pon tak nak... terbantut jap ibu nak g sekolah.. bagi Nana ubat... redakan tangisan dia...pujuk2...main dgn dia.. tunggu abah bersiap nak g antar Nana kat babysitter... dlm kol 9 baru boleh bertolak ke sekolah...selalunya mmg macam nie.. bila dah bertiga, apa yg dirancang, kekadang tertunda sbb tanggungjawab pada family pun ada.. susahnya nak tumpu dlm belajar sahaja... mlm balik rumah, memang tak boleh baca buku langsung... kena jaga anak & kerja2 rumah... masa yg ada siang hari di lab perlu di gunakan sebaiknya utk research & study... bila dah bergelar isteri, ibu dan student... 24 jam rasanya tak cukup untuk sehari... penat pun rasa bertambah2 setiap hari... tu la bila melihat student2 disini yg masih single... kekadg rasa nak bagitau betapa byknya masa yg diaorg ada untuk belajar... patut bersyukur dan digunakan sebaik mungkin... jgn menyesal kemudian hari, dah semangat nak belajar balik macam aku sekarang...tapi waktu utk belajar pulak tak banyak....sibuk dgn pelbagai tanggungjawab lain juga...ada masanya time tak dpt tido mlm jaga anak sakit, then pepagi kena gi lab buat eksperimen..., badan pun penat lagi...rasa macam nak hantar Nana balik duduk kat kampung dulu buat sementara waktu...
Tapi, yappari... ibu tak dapat hidup tanpa Nana disisi... biar susah macamana pun, tetap bahagia... biar penat macamana pun tak terasa...sebab Nana lah kekuatan ibu... sumber inspirasi utk ibu belajar....
Okeh!!!... dah puas menaip...tak bulih layan jiwang sangat... kang tangkap syahdu lak...hehe.. jom kerja!! kerja!!! chaiyo!chaiyo!
Thursday, August 03, 2006
Subscribe to:
Post Comments (Atom)


2 comments:
ye lah tima...ganbare ganbare!!
Hehe... gambarimashoune...
Post a Comment