Lilypie 4th Birthday Ticker

Wednesday, August 02, 2006

24-31/7/06

Lama tak jenguk blog nie... sibuk dengan persediaan dan pameran Ekspotani sempena ulangtahun UPM ke-75 di Bukit Ekspo.. kena prepare poster & barang2 utk dipamerkan termasuk sample natural plant & plant in-vitro... Dari hari Rabu dah kena angkut2 & hias booth..Khamis dah start pameran tapi separuh hari dihabiskan utk decorate booth lagi... Hari Jumaat perasmian oleh Vice Chancellor UPM... (sepatutnya Menteri Pertanian...tapi tak dpt dtg...).. Sepanjang hari tu sampai kol 7, kena stay kat gerai utk tolong2 explain pd pengunjung.... our lab booth focus on tumbuhan herba ubatan (natural plant & in-vitro plant) seperti pokok Jarum Tujuh Bilah (my research), mas cotek, ayamas, pegaga & ati-ati...juga pokok in-vitro orkid & sentang(azadirachta excelsa). Memcm soalan yg pengunjung tanya... kebykannya tertarik pd pokok Duri Tujuh coz anti-kanser & pokok ayamas sbb bulunya yg boleh stop bleeding & ubinya yg dpt jolokan "Viagra Malaysia"... dtg sorg professor dr Waseda Univ., Japan (berbelit gak lidah nak speaking Jap. lang...lama tak cakap...) advice me to patternkan research on Duri Tujuh coz tak nak hasil result tu diambik oleh org lain...especially katanya kalo Japanese ambik sample, senang2 jer boleh indentify apa bioactive compound(s) dlm pokok tu yg anti-kanser... (I told my lecturer, and she's trying to pattern it now ASAP)... betol jugak katanya tu....nanti penat je buat research...org lain yg dapat hasilnya...
Penat jugak duduk kat booth tu sampai petang...nasib baik disediakan b/fast, lunch & dinner free...tak yah beli makanan dah...sempat gak shopping beli pokok rose..kaler pink, putih & peach...bunga yg besar2 tu...nak tanam kat rumah... orkid pon byk dijual kat bukit ekspo tu...geram tgk mcm jenis... tapi sebab tak reti nak jaga orkid...terpaksaku padamkan jua niat nak membelinya...

Balik rumah...Nana pulak demam.... kesian dia...selalu sgt sakit kebelakangan nie...hampir tak tido malam sebab Nana asyik nak bergayut menyusu jer.... biasala Nana kalo tak sihat... mmg ibu sampai nak abis tenaga rasanya Nana asyik menyusu....tak nak makan lain...agaknya Nana tau susu ibu byk antibodi..bagus utk demam dia kot...tgh2 mlm..boleh lak Nana menjerit ... "akutt antuu..!! (takut hantu)".... nak tergelak pon ada... mengigau ke?

Sabtu petang... lepas bawak Nana ke klinik...bawak abah & Nana gi tgk Ekspotani... kelakar tgk gelagat Nana excited nak halau kuda..katanya " Weiii...puiii...puiiii!! (sembur air liur)..."... isk..tak senonoh btol anak dara aku nie...sapa la ngajor anak main ludah2 air liur pulak nie... biasanya kalo nak halau something...dia kata... "piiiii aaaaahh"...sekarang dah tukar version pulak dah...

No comments: